Trump Intends to Follow Up Botched Yemen Military Raid By Helping Saudis Target Civilians

Trump berhasrat Menindaklanjuti Serangan Tentera Yaman yang Tewas Dengan Membantu Orang Arab Menyasarkan Orang Awam

Alex EmmonsFeb. 10 2017, 6:02 PTG

Seorang lelaki Yaman berjalan melewati api yang terbakar dari runtuhan bangunan yang musnah dalam serangan udara pimpinan Saudi pada 10 Februari 2016 di Sanaa.

Keputusan konkrit pertama Donald Trump sebagai ketua komander adalah kegagalan besar yang membunuh sembilan kanak-kanak, lapan wanita, dan seorang askar A.S. dalam serangan gagal di al Qaeda di Yaman.

Operasi itu – yang dilaporkan oleh Trump disetujui semasa makan malam – juga gagal mencapai sasaran yang dilaporkan dan merosakkan klinik, masjid, dan sekolah tempatan.

Sukar untuk membayangkan Donald Trump memburukkan keadaan di Yaman, tetapi dia berjaya.

Memiskinkan sejak awal, Yemen dua tahun dalam perang saudara yang telah mengorbankan 10,000 orang dan mengungsi berjuta-juta orang. Kempen pengeboman yang dibekalkan A.S. telah menjadikan sekolah, hospital, infrastruktur penting, dan tapak warisan kuno menjadi runtuhan. Dan sekatan yang disokong A.S. menghalang perdagangan makanan dan barang-barang asas, kelaparan sebuah negara yang sebelumnya bergantung pada import untuk 90 peratus makanannya.

Warga Yaman bersenjata berjalan di atas puing-puing di dewan perkahwinan yang dilaporkan terkena serangan udara gabungan pimpinan Arab Saudi di ibu kota Sanaa pada 10 Julai 2015.

Foto: Mohammed Huwais / AFP / Getty Images

Akibatnya, PBB minggu ini menyatakan bahawa Yaman berada di ambang kebuluran. Pegawai mengadakan sidang akhbar pada hari Rabu untuk mengumumkan bahawa 19 juta warga Yaman – lebih daripada dua pertiga penduduk negara itu – memerlukan beberapa bentuk bantuan kemanusiaan, 7.3 juta orang tidak tahu di mana makanan mereka akan datang, dan lebih daripada separuh negara itu kemudahan perubatan telah ditutup.

Jan Egeland, mantan pegawai PBB dan ketua Majlis Pelarian Norway, menggambarkan keadaan itu dengan mengatakan “jika bom tidak membunuh anda, kematian yang perlahan dan menyakitkan oleh kelaparan kini menjadi ancaman yang semakin meningkat.”

Meski begitu, jumlah serangan Trump yang gagal begitu tinggi sehingga mendapat kritikan dari pemerintah yang diasingkan dari Abd Rabbu Mansour Hadi – parti yang disokong oleh A.S. dan Arab Saudi dalam perang saudara Yaman. The New York Times melaporkan pada Selasa bahawa menteri Hadi telah menarik sokongan mereka untuk A.S. untuk melakukan misi darat di Yaman. Pentagon dan pemerintah Hadi dengan cepat membantah laporan itu, tetapi menteri luar Hadi kemudian mengatakan bahawa pemerintah sedang melakukan “penilaian semula” serangan itu.

Trump nampaknya begitu sensitif terhadap kritikan sehingga dia berusaha memburuknya dengan memalukan pengkritik dan berusaha menyekat perbezaan pendapat.

Setiausaha Akhbar Rumah Putih, Sean Spicer menuduh pengkritik tidak menghormati Ketua Operator Perang Khas William “Ryan” Owens, Navy SEAL Trump dihantar ke kematiannya. “Saya rasa sesiapa yang merusak kejayaan serangan itu harus meminta maaf dan melakukan kerugian terhadap kehidupan Chief Owens,” kata Spicer.

Pada hari Khamis, setelah Senator John McCain, R.-Ariz., Menggambarkan serangan itu sebagai “kegagalan,” Trump – yang berulang kali menegaskan bahawa ia adalah kejayaan – mengecam Twitter, mengatakan kritikan McCain “memberanikan musuh” – menyamakan kongres kebenaran untuk menghasut.

Dan tanda-tanda adalah bahawa Yaman menghadapi lebih banyak penderitaan di tangan Trump. Jabatan Pertahanan Trump dilaporkan sedang mempertimbangkan usulan untuk menetapkan Yaman sebagai medan perang formal dalam perang melawan keganasan, yang memungkinkan untuk “mempercepat operasi, bukan serangan tunggal atau serangan drone.”

Yemen adalah satu daripada tujuh negara yang termasuk dalam larangan imigresen Trump. Di New York City, orang Yaman-Amerika telah memimpin mogok dan protes besar-besaran terhadap larangan itu, yang memisahkan banyak dari keluarga besar mereka.

Dan Washington Times melaporkan pada hari Rabu bahawa pentadbiran akan menyetujui pemindahan senjata ke Arab Saudi yang ditolak oleh pentadbiran Obama kepada mereka atas alasan hak asasi manusia.

Pengiriman itu mengandungi sistem panduan senjata bernilai ratusan juta dolar yang membolehkan Arab Saudi menukar bom bodoh menjadi peluru berpandu tepat.

Tentera Saudi dari sebuah unit artileri berdiri di belakang timbunan peluru pada kedudukan dekat dengan sempadan Saudi-Yaman, di barat daya Arab Saudi, pada 13 April 2015.

Foto: Fayez Nureldine / AFP / Getty Images

Pengeboman yang disasarkan biasanya lebih selamat bagi orang awam daripada pengeboman tanpa pandang bulu. Sebenarnya, Setiausaha Negara Rex Tillerson mengatakan semasa pendengaran pengesahannya bahawa A.S. harus memberi Arab Saudi “perisikan sasaran yang lebih baik” dan “kemampuan penargetan yang lebih baik” untuk meminimumkan “kerosakan cagaran.”

Tetapi pemerintahan Obama, walaupun enggan menyinggung perasaan orang Saudi, menghentikan penjualan sistem panduan setelah menyimpulkan bahawa gabungan yang dipimpin Arab Saudi secara sengaja mensasarkan orang awam.

Arab Saudi mula mengebom Yaman pada bulan Mac 2015 setelah pemberontak Houthi menguasai ibu kota dan menggulingkan Hadi, pemimpin yang disokong Arab Saudi, yang kini membelah waktunya antara ibu kota Saudi dan Yaman selatan. A.S. telah menjadi rakan diam dalam kempen kerajaan menentang Houthi, mengisi bahan bakar pesawat perang, memasok perisik sasaran, dan memasangkan koalisi dengan senjata lebih dari $ 20 bilion.

Sejak awal kempen mereka, Arab Saudi telah memusnahkan infrastruktur awam yang penting termasuk ladang, perikanan, infrastruktur air, jalan raya, dan hospital. Keputusan penargetan lain telah mencetuskan kemarahan global: pengeboman sekolah anak-anak dan sekolah untuk orang buta, dan serangan Oktober yang mengubah pengebumian di pusat komuniti menjadi “tasik darah.”

Kongres belum diberitahu mengenai pengiriman senjata itu, dan Pentagon menolak untuk memberikan komen mengenainya.

Kempen pengeboman yang diketuai oleh Arab Saudi juga telah membolehkan sekutu Yaman al-Qaeda – sasaran serangan Trump yang gagal – untuk berkembang secara eksponensial dalam personel dan kewangan. Menurut laporan Jabatan Negara, kumpulan itu berlipat kali ganda pada tahun Arab Saudi memulakan pengeboman. Pada tahun yang sama, al Qaeda merampas sebuah bandar pelabuhan yang terkenal, yang menjatuhkan mereka sekitar $ 5 juta sehari dari tarif bea cukai dan barang seludup. Al Qaeda di Yaman juga memerangi Houthi.

Semasa Trump meningkatkan ketenteraan A.S. di Yaman, Demokrat sebahagian besarnya mengabaikan nasib orang Yaman. Ketika seorang pelarian Yaman yang kehilangan ayahnya akibat pengeboman Saudi menyoal siasat Nancy Pelosi di dewan bandar CNN pada 31 Januari, Pelosi mengecam larangan perjalanan Muslim Trump – tetapi tidak mengatakan apa-apa mengenai sokongan A.S. untuk perang Arab Saudi. “Keluarga anda menderita kerana presiden kami ceroboh” katanya.

Trump Intends to Follow Up Botched Yemen Military Raid By Helping Saudis Target Civilians

Leave a comment